Det handler ikke kun om pladsmangel – det handler også om faglighed

Det handler ikke kun om pladsmangel – det handler også om faglighed

26-04-2025, 01:04 - Localnews

Forfatter: Dette er et læserbrev. Det udtrykker forfatterens eller forfatternes holdning.

Det er på tide, at vi taler åbent og ærligt om forholdene på vores specialskoler. For det handler ikke kun om for få kvadratmeter – det handler i lige så høj grad om faglighed, mistrivsel og manglende læring.

Et konkret eksempel fra en helt almindelig skoledag for et barn på specialskole viser med al tydelighed, hvor grelt det står til. Dagen starter med skærmtid og Netflix. Første lektion i matematik gennemføres, heldigvis med en dygtig lærer, som barnet trives med – en af de få lyspunkter. Men derefter går det hurtigt ned ad bakke.

Anden lektion, dansk, er “aflyst” og erstattet af endnu en omgang Netflix. I frikvarteret vælger barnet at spille dødbold – den eneste fysiske aktivitet i løbet af dagen. Tredje og fjerde lektion, som burde have været engelsk og matematik, er også “aflyst” og erstattes med Roblox. Resten af dagen bruges med endnu mere skærmtid – denne gang igen med Netflix. Intet fagligt indhold, intet struktur, og intet pædagogisk ansvar.

Efter seks timer og over fire timers skærmtid, sendes barnet hjem igen. Sådan ser “undervisning” ud. Og det er langt fra en enlig svale – det er desværre hverdagen for alt for mange børn i specialtilbud.

Vi kan og skal forvente mere af vores specialskoler. Når skærmtid bliver standardløsningen frem for kvalificeret undervisning og pædagogisk nærvær, svigter vi børnene. De har krav på et skoletilbud, hvor de mødes med faglighed, tryghed og struktur – ikke med aflysninger og passiv underholdning. Der er brug for handling. Ikke i morgen. Men nu.

 

 

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, samt til at føre statistik over antallet af besøgende.
Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Om cookie-politikker
Nej tak
Accepter cookies